سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماشین 24

5 قطعه خودرو که می توانید در خانه تمیز کنید

                                                            

 

شما با تمیز کردن ماشین خود غریبه نیستید و می دانید که شستشوی آن بی خطر است. اما آیا قسمت های دیگری از ماشین شما نیز وجود دارد که باید آنها را تمیز کنید؟ در مورد اجزای روغنی، ضخیم و کثیفی که در زیر کاپوت شما جا خوش کردن چطور؟ یا آن فضاهایی که اغلب در فضای داخلی شما نادیده گرفته می شوند؟ بیاموزید که کدام قطعات خودرو را می توانید با خیال راحت در خانه تمیز کنید و چگونه آنها را به طور موثر بشویید  . 

1. لاستیک 

تایرهای شما تنها بخشی از خودرو شما هستند که مستقیماً با زمین تماس دارند. این بدان معنی است که آنها انواع مواد مانند خاک، سنگ های کوچک و حتی میخ را جمع می کنند!  شستن لاستیک ها، راهی عالی برای حفظ وضعیت خوب آنها است.

چگونه تایرهای خود را تمیز کنیم

آب صابونی که هنگام شستشو از بدنه ماشین شما می چکد، برای تمیز کردن لاستیک ها کافی نیست. خوشبختانه، تمیز کردن لاستیک های خود آسان است. به سادگی آن‌ها را اسپری کنید تا هر گونه کثیفی از بین برود، از یک برس نرم و آب صابون برای تمیز کردن لاستیک‌ها (و چرخ‌ها!) استفاده کنید، صابون را بشویید و خشک کنید.

هنگام تمیز کردن لاستیک‌ها، بهتر است یک بازرسی سریع نیز انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما هیچ گونه سوراخ یا پارگی قابل مشاهده ای ندارند، فشار هوا را بررسی کنید و به عمق آج نگاه کنید . داشتن عمق آج تایر بیش از 2/32 اینچ ضروری است. در اکثر استانداردها، از نظر قانونی برای گذراندن بازرسی ، داشتن عمق آج بیش از 2/32 اینچ الزامی است

 

2.زیر خودرو

زیر خودرو بخشی از خودرو شما نیست که به طور منظم به آن نگاه کنید، یا شاید اصلا به آن توجه نکنید. این باعث می شود هنگام تمیز کردن به راحتی از آن چشم پوشی شود. از آنجایی که قطعات خودرو بسیار نزدیک به زمین است، به راحتی خاک و گرد و غبار را جمع می کند. در صورت رانندگی در جاده های نمکی می تواند باعث خوردگی و زنگ زدگی قطعات شود.

گزارش می دهد: "این مسئله ای است که اگر به درستی بررسی نشود، ممکن است صدها یا هزاران تومن هزینه داشته باشد . "

نحوه تمیز کردن زیرخودرو

دسترسی به زیر خودرو شما بسیار دشوار است، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تمیز کردن زیر خودرو این است که یک کارواش برقی یا شلنگ را زیر خودرو خود بچرخانید تا از شر تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌ها خلاص شوید یا، ماشین خود را از طریق کارواش های اتوماتیک بشوید و گزینه زیر خودرو را انتخاب کنید!

اگر اخیراً با نشت روغن مواجه شده اید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه روغن زیر خودرو را تمیز کنید. متأسفانه، آب به تنهایی این  کار را انجام نمی دهد. شما باید از یک چربی‌گیر یا محصول مشابه استفاده کنید تا روغن را از بین ببرید و کف ماشین خود را تمیز کنید.

3. محفظه موتور

بعد از اینکه کاپوت را پاک کردید و واکس زدید، وقت آن است که به زیر آن نگاهی بیندازید. محفظه موتور شما ممکن است در معرض کثیفی قرار نگیرد، اما خاک و زباله هنوز هم می توانند راه خود را به داخل باز کنند. به علاوه، باید نگران نشت احتمالی روغن و سایر مایعات باشید که باعث کثیفی می شود.

چگونه زیر کاپوت ماشین خود را به درستی تمیز کنیم؟

موتور شما هنگام کار کردن، گرمای زیادی تولید می کند، بنابراین قبل از شروع کار باید مطمئن شوید که موتور کاملاً خنک شده است. در مرحله بعد، باید اقدامات احتیاطی دیگری را انجام دهید، از جمله اطمینان از ایمن بودن درپوش‌ها و جدا کردن کابل‌های باتری. همچنین هر قسمت الکتریکی یا حساسی مانند باتری، سیم‌های احتراق، ماژول کنترل موتور و کانکتورهای الکتریکی را با کیسه‌های پلاستیکی و نوار برق بپوشانید.

با استفاده از جاروبرقی یا هوای فشرده، موتور را سریع تمیز کنید (اگر از هوای فشرده استفاده می کنید، از عینک ایمنی استفاده کنید تا مطمئن شوید که گرد و غبار یا زباله وارد چشمان شما نمی شود). این کار به از بین بردن هرگونه کثیفی سست قبل از تمرکز روی تمیز کردن عمیق‌تر کمک می‌کند. بسته به وضعیت محفظه موتور و اینکه آیا اخیراً نشت روغن داشته اید، ممکن است لازم باشد بدانید که چگونه گریس را از قطعات خودرو پاک کنید. مشابه زیر خودرو، چربی زدا نقش مهمی در اینجا بازی خواهد کرد.

آیا می خواهید بفهمید که چگونه قطعات فلزی ماشین را تمیز کنید؟ به طور کلی، شستشوی ملایم با برس می تواند قطعات فلزی و آلومینیومی را تمیز کند. پس از چربی زدایی، تمیز کردن و پاک کردن، موتور خود را بشویید و خشک کنید. می توانید از تجهیزاتی مانند کمپرسور هوا یا دمنده برگ برای کمک به سرعت بخشیدن به فرآیند استفاده کنید، اما همچنین باید کاپوت خودرو خود را حداقل یک ساعت باز بگذارید تا مطمئن شوید همه چیز خشک می شود.

محفظه موتور شما شامل بسیاری از قطعات ضروری است، بنابراین هنگام تمیز کردن مطمئن شوید که همه چیز در بهترین حالت قرار دارد.

4. پایانه های باتری

هنگامی که تمیز کردن سایر قسمت‌های محفظه موتور را به پایان رساندید، باید نگاهی به پایانه‌های باتری خود بیندازید. خوردگی می تواند روی پایانه ها ایجاد شود و بر عملکرد باتری شما تأثیر منفی بگذارد، به همین دلیل تمیز کردن این قسمت بسیار مهم است.

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری

در بسیاری از خودرو ها، قطع کردن باتری بدون داشتن ذخیره‌کننده حافظه می‌تواند منجر به مشکلات بالقوه شود، از جمله بازنشانی نمایشگرها، غیرفعال کردن سیستم ناوبری، یا حتی تنظیم مجدد پارامترهای کنترل موتور شود. قبل از جدا کردن کابل های باتری برای از بین بردن این مشکلات احتمالی، دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه فرمایید.

اغلب می توانید پایانه های باتری خود را با وسایلی که از قبل در خانه دارید تمیز کنید. پس از مراجعه به دفترچه راهنمای مالک و بازکردن کابل های باتری، از مخلوط جوش شیرین و آب ساده و یک مسواک قدیمی استفاده کنید تا خوردگی را با دقت پاک کنید. باقی مانده ها را بشویید، پایانه ها را خشک کنید، کمی ژله نفتی به آن اضافه کنید، و شما آماده هستید! و فراموش نکنید که باتری را دوباره وصل کنید!

5. دریچه های هوا

داخل ماشین خود را جاروبرقی می کشید و پاک می کنید، اما آیا به دریچه های هوا توجهی دارید؟ در حالی که فیلتر هوای کابین به سختی کار می کند تا زباله ها را از بین ببرد، ممکن است همیشه نتواند ذرات ریز گرد و غبار را جذب کند، که سپس می تواند در دریچه های شما جمع شود.

نحوه تمیز کردن دریچه های هوا

وقتی صحبت از قسمت هایی مانند دریچه ها و جا لیوانی می شود، باید بدانید که چگونه فضاهای کوچک ماشین را تمیز کنید. چند مورد وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، مانند کمپرسورهای هوا، مسواک های قدیمی و برس های رنگ. برای دریچه های هوای خود، یک پارچه میکروفیبر را دور یک چوب بستنی یا چاقوی کره بپیچید و از آن برای رسیدن به بین لت ها استفاده کنید.

چرا باید قطعات خودرو را تمیز کنید

 

تمیز کردن معمولی خودرو نه تنها ظاهر خودروی شما را به بهترین شکل حفظ می‌کند، بلکه می‌تواند با جلوگیری از گرد و غبار، خوردگی، زنگ‌زدگی و انباشته شدن غبار، به ماندگاری طولانی‌تری بخش‌های خاص کمک کند. به علاوه، به شما امکان می‌دهد یک اشتباه قبل از اینکه به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود، تشخیص داده خواهد شد.